La Llagosta i Santa Perpètua demanen un nou estudi d'impacte ambiental de la línia R3

Dilluns, 29 d’abril de 2013
L'alcalde de la Llagosta, Alberto López, i l'alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, han demanat per escrit al Ministeri de Medi Ambient que faci un nou estudi d'impacte ambiental del projecte de desdoblament de la línia de rodalies R3 entre Montcada i Vic. Els dos alcaldes creuen que tot el procediment administratiu relacionat amb l'estudi informatiu del projecte del Ministeri de Foment ha caducat. La petició inclou que s'afegeixi al nou estudi d'impacte ambiental l'opinió dels col·lectius ciutadans que no van poder participar de la informació pública i que durant el últims anys s'han mostrat contraris a mantenir la línia en el seu traçat actual, ja que impossibilita el desdoblament de línia al seu pas per la Llagosta i el barri de la Florida de Santa Perpètua de Mogoda. Tant aquests col·lectius com els alcaldes de la Llagosta i Santa Perpètua defensen un traçat alternatiu. Isabel Garcia i Alberto López expliquen que tot el procediment administratiu relacionat amb l'estudi informatiu del projecte de Foment ha caducat perquè el Ministeri de Medi Ambient no ha formulat la Declaració d’Impacte Ambiental en el termini establert per la llei, ni s’ha redactat el projecte constructiu, ni hi ha previsió pressupostària per executar les obres. La petició, que l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda ha presentat mitjançant un decret d'Alcaldia, i l'Ajuntament de la Llagosta, com a proposta d'Alcaldia aprovada per la Junta de Govern Local, considera també que el nou estudi d'impacte ambiental hauria de tenir en compte les al·legacions que ambdós consistoris van presentar l'any passat i que el director general de ferrocarrils del Ministeri de Foment va considerar fora de termini, per tal que el desdoblament de la línia de rodalies R3 contempli el desviament del traçat al seu pas per ambdós municipis. Aquesta petició ha estat prèviament acordada amb la Plataforma d’Afectats pel Desdoblament de la R3 i se suma a una petició similar ja presentada per Ecologistes en Acció. La proposta alternativa preveu desviar la R3 després de l'estació de Masrampinyo, a Montcada i Reixac, per fer-la enllaçar amb la línia R8 i la futura estació que s'ha de construir a la Granja Soldevila de Santa Perpètua. D'aquesta manera, s'evitaria que la línia de tren continuï passant arran dels habitatges de la Llagosta i del barri de la Florida de Santa Perpètua. A més, ambdós alcaldes demanen que el nou estudi d'impacte ambiental contempli tots els efectes sobre l’entorn detectats pels ajuntaments i la ciutadania, així com els canvis de l'estructura geològica que s'han observat darrerament a la zona. Al novembre de 2012, Isabel Garcia i Alberto López, acompanyats per representants de la Plataforma d’Afectats, ja es van trobar amb representants del Ministeri de Foment per posar sobre la taula els problemes que actualment genera el traçat de les vies, com ara esquerdes als habitatges que hi ha a prop, problemes de sorolls i vibracions quan passen els trens i el risc de despreniments als talussos del traçat entre la Llagosta i el barri de la Florida de Santa Perpètua. Durant aquesta reunió, es va expressar la necessitat de suprimir el pas a nivell que hi ha a la Llagosta i es va insistir en el desviament de la línia per poder fer front al projecte de reforma integral de l'escola pública Sagrada Família de la Llagosta. Per la seva part, l’Ajuntament de Santa Perpètua considera que el projecte de desdoblament és contrari al planejament urbanístic municipal i no resol l’eliminació de les barreres urbanes, ni el risc d’intrusisme de la línia ferroviària.
Darrera actualització: 14.04.2015 | 00:00